Tiger Leaping Gorge - Reisverslag uit Chengdu, China van Arjan en Irene - WaarBenJij.nu Tiger Leaping Gorge - Reisverslag uit Chengdu, China van Arjan en Irene - WaarBenJij.nu

Tiger Leaping Gorge

Door: arjanenirene

Blijf op de hoogte en volg Arjan en Irene

17 December 2010 | China, Chengdu

Hoi allemaal,

Alles goed met jullie? Wij zitten nu in Chengdu.
Om tijd te besparen voor Tibet hebben we, heel luxe, het vliegtuig genomen vanaf Lijiang. Binnen 4 uur zaten we in ons hostel. Ja, Chinezen houden van werken, dat bleek ook weer uit deze super snelle, goed aansluitende, bus, bus, vliegtuig, bus, taxi trip.

Ok, waar waren we….Lijiang.
Daar zijn we 3 dagen gebleven, maar we hebben zoveel moois gezien dat het wel een week lijkt. Soms denken we terug aan het vorige stadje en dan blijkt dat we daar 2 dagen geleden nog waren..Tijdsbesef hebben we totaal niet meer, heerlijk!
12 dec. ‘s avonds aangekomen in Lijiang, een heel gezellig sfeervol stadje met rode lampionnetjes en gezellige restaurantjes, waar we dan ook nog even een heerlijke gegrilde aubergine in sojasaus met gebakken rijst en groente hebben gegeten. Daarna zijn we vlug ons bedje ingedoken. De volgende dag moesten we namelijk vroeg op voor de bus naar Tiger Leaping Gorge.

Tiger Leaping Gorge is een kloof die je 16km te voet kan afleggen. En dat hebben we dus ook gedaan. Helemaal geweldig! Een Amerikaan uit ons hostel ging ook mee en in de bus leerden we nog 4 Chinezen kennen die eerst de makkelijke versie wilde nemen, maar uiteindelijk besloten om gezellig met ons de gevaarlijke route te doen. Nou viel het gevaarlijke gelukkig wel mee (ja Aram, dat was nou zo’n Lonely Planet verhaal over een dozijn doden in een paar jaar), maar hij was wel pittig en steil, vooral de 1ste dag. Klimmen naar bijna 3000 meter is soms best even doorbijten. Vooral met een heerlijk warm zonnetje erbij. Maar ook nu hoor je ons niet klagen, want met uitzicht op de wilde rivier, knalgroene rijsterassen, besneeuwde bergtoppen en een strak blauwe lucht kun je alleen maar genieten.
De trekking duurde 2 dagen. De eerste dag dus flink geklommen en de 2e dag afgedaald. Door een bamboebos, langs een waterval, via een zeer steile ladder kwamen we bij de woest kolkende rivier. Helaas geen riviertje om even pootje in te baden en af te koelen, nee, gewoon naar kijken en genieten.
Daarna het hele stuk weer naar boven geklommen en met een voldaan gevoel in een bus naar ons stadje gebracht, waar we nog heerlijk met z’n allen zijn gaan Chinezen haha!
Heerlijk dat Chinese eten! Echt waar! Totaal anders dan in NL. Alleen die stokkies……..

En nu zitten we alweer in Chengdu waar we druk bezig zijn met het regelen van de reis naar Tibet, want dat valt nog niet mee met al die strenge regels. Vergunningen, verlengen visum, verplichte guide en dan moet het natuurlijk ook nog een beetje betaalbaar zijn. Maar….het ziet er naar uit dat onze oud en nieuw in Tibet wordt gevierd. Genoeg vuurwerk zou je dus denken.

Vandaag zijn we naar de reuze panda’s geweest. Erg leuke beren natuurlijk en gelukkig was het niet druk. Die beesten zijn geweldig! Lekker lomp en lui, heerlijk om naar te kijken.

Nou, mensen, voor ons is er alweer een dag voorbij. Ook hier in China vliegt de tijd. We gaan nog even lekker een Chinees theetje drinken en dan lekker naar ons stapelbedje.

Kus kus

• 17 December 2010 - 15:00

Joeps:

Oooooh, wat een mooie foto's weer! Ik werd, zittend achter mijn bureau helemaal misselijk toen ik Irene op die ladder zag, wat steil en wat hoog!!!!!! Trouwens er waren er nog een paar die mij mijn benen stevig op de grond lieten zetten. Kinderen, hoe moeten jullie ooit nog wennen aan het gezapige leventje hier???????????? Blijf met volle teugen genieten van deze prachtige reis, als het goed is heb ik over een uurtje ? (= nu aan het downloaden)ook skype op mijn notebook, wie weet tref ik het dan ook eens als jullie aan het skypen zijn, wij vertrekken morgen naar Nunspeet, eerst vanavond nog het kerstspel schminken. We hopen dat er een paar stoere meiden zijn (Anouk en Franciska)die het wel aandurven naar Nun te glijden, alles ziet er nu uit als een wonder-witte wereld, prachtig en dat zal in Nun nog wel meer zijn. Wij verheugen ons erop met de nieuwe kachel op de veranda!
    Hebben vanmorgen bezoek aan Mick gebracht in het Juliana Kinder Ziekenhuis en uit de coev in een heus wiegje, het wordt al een echt mensje, mooi ventje en met z'n moeder gaat het ook de goede kant op.
    Lieverds, dat was het, wil ook nog een mail naar Ram sturen. Dikke kus en veel groeten van Jan, Joeps.

• 17 December 2010 - 15:48

Caroline Kepinski:

Wauwww nog steeds geweldig om al jullie verhalen te lezen... En wat een prachtige fotos weer!!! Enjoyyyy

• 17 December 2010 - 17:57

Suzanne:

Mooi mooi mooi mooi!! Dat wordt weer een prachtig fotoalbum!!
    Dikke kus van ons!

• 17 December 2010 - 19:00

Pat, Maris En Jimmy:

Geweldig om al jullie verhalen te lezen.
    Zo te lezen genieten jullie volop, en jullie stralen op de foto's.
    Moesten net even kijken of er een andere vent mee was maar dat was Ar, volgens ons aardig wat kilootjes lichter.
    Geniet volop en we kijken uit naar jullie volgend verslag.

p.s. hier is mega veel sneeuw gevallen, helemaal leuk!

Kus van ons drietjes

• 17 December 2010 - 21:10

Jacinta:

Wat een mooie foto's en verhalen weer !!
    Ik lees ze nog steeds met plezier. Hier is het lekker wit geworden en we hebben heerlijk kerstvakantie.

xxx Jacinta

• 18 December 2010 - 00:33

Pap En Mam:

Oh wat een mooie dagen hebben jullie weer achter de rug. Jullie zijn pas twee maanden weg en als ik zo jullie verhalen teruglees, lijkt het af jullie er al maanden op hebben zitten. Zoveel moois gezien en bijzonderheden meegemaakt. GEWELDIG!!!!! En dan die foto's fantastisch en wat een leuk filmpje, horen we ook weer even jullie stemmen ha ha. Moet zeggen dat het nu in Nederland ook heel mooi is hoor. We leven in een witte wereld. Pinxo en Sam genieten er ook van en leven zich helemaal uit. Sam in de tuin, zo grappig zoals hij door de sneeuw rolt en rent. Pinxo leeft zich lekker in het Zuiderpark uit. Ik heb wat foto's van ze op hyves gezet, kunnen jullie even kijken hoe lekker ze in de sneeuw spelen. Nou kinders veel succes met jullie voorbereidingen voor Tibet en wij kijken weer naar jullie volgend avontuur uit. Heelveel liefs en dikke kus van ons en veel knuffels van Pinxo en Sam. X