China en zomaar een dagje in het park - Reisverslag uit Chengdu, China van Arjan en Irene - WaarBenJij.nu China en zomaar een dagje in het park - Reisverslag uit Chengdu, China van Arjan en Irene - WaarBenJij.nu

China en zomaar een dagje in het park

Door: arjanenirene

Blijf op de hoogte en volg Arjan en Irene

23 December 2010 | China, Chengdu

Hoi lieve allemaal,

Hierbij weer een berichtje vanuit het verre, grote, vieze, leuke, zeer diverse, maar soms ook moeilijk te begrijpen en begrepen worden China.
Vandaag was het de bedoeling om naar het Jiuzhaigou Natuurreservaat te gaan, maar toen we vanmorgen om kwart voor 8 bij het loket aankwamen, bleken de tickets voor deze dag uitverkocht…!
Ipv 3 bussen per dag, gaat er ineens nog maar 1 bus en dat was dus flink balen voor ons. Vooral omdat we uitkeken naar lekker wandelen door de bergen, even de stad weer uit. En deze tocht nam 4 dagen in beslag, 12 uur heen rijden, trekking van 2 dagen en dan weer 12 uur terug rijden. Hadden we dus strak ingepland voor ons vertrek naar Tibet de 27ste. Zo strak, dat we er nu dus niet meer heen kunnen….balen!

Maar goed, toen hadden we de oplossing gevonden om naar Emei (een heilige berg) te gaan, hier kan je ook 2 dagen wandelen en ook hier schijnt het heel mooi te zijn en het is iets dichterbij. Wij weer in de rij voor tickets…….gaat de bus niet, omdat de snelweg is afgesloten ivm de hevige smog.
Gatver de gatver! En die smog is er gewoon altijd, tenzij er een windje staat, maar helaas, die staat er al niet zolang wij hier zijn.
Ja, China is wel een “beetje” vies. Ook wat heerlijk gorgelende mensen betreft. Je moet opletten waar je loopt, stap je er niet in, dan vliegt er wel een om je oren. En dan hebben we het nog niet over het lawaai wat ze hier kunnen maken. En dan hebben we het niet alleen over de hevige rochels , nee…, ook over het luidruchtige schreeuwen en het continue toeteren van de auto’s.

Zo, dat moest er even uit, reizen is niet altijd ontspannen, genieten, en relaxen, nee het is ook hard werken, aanpassen, plannen en zoeken naar oplossingen. Maar desalniettemin……GEWELDIG!!!!!

Ach en zo vervelend is het ook weer niet om hier te blijven, want, nu hebben wij morgen ook een heuze Christmas Party hier in het hostel. Jooehooee, jingle bel, jingle bel…..
En de dag erna hopen dat de snelweg weer open is, want dan kunnen we alsnog naar Emei de Heilige berg. Vanavond gaan we naar een Chinese Oprah om ook maar een beetje cultuur op te snuiven. En die Oprah’s schijnen hier heel grappig te zijn, dus dat wordt lachen, gieren brullen.

En om dan wel positief af te sluiten: vorige week zaterdag hebben we enorm genoten van alle Chinezen in het park. Het People Parc is een park waar de Chinezen naar toe gaan om zich even te ontvreemden van alle hectiek van het dagelijkse leven en samen met vrienden en familie te ontspannen.
En ontspannen doen ze op alle mogelijke manieren. De een leest de krant, de ander schrijft een verhaal op de grond, de een speelt een bordspel met wat vrienden, een ander rolschaatst lekker door het park, weer een ander staat lekker te vliegeren of te badmintonnen. Echt genieten dus. Iets luidruchtiger wordt het als je een paar Chinezen bij elkaar zet en die dan samen muziek laat maken! Een valse trompetter klinkt uit boven een monotone drum en daarboven uit probeert de zangeres haar oh zo “zuivere”stem te laten horen………..Maar de sfeer is super gezellig.
Ons onspannendste momentje was het kijken naar dansende Chinezen. Helemaal geweldig. Doe maar gek en geniet. Super…….totdat……wij zelf ook mee moesten doen, hahahahaha,
Ar heeft het allemaal gefilmd, dus geniet ervan!

Tot snel en een dikke kus van ons

• 23 December 2010 - 10:06

DE HELMONDERS:

He Arjan en Irene,
    Ben wel heel jaloers op jullie! Echt super verhalen. We komen als jullie terug zijn (zal maar niet snel zeggen) weer eens naar Den Haag om bij te kletsen!
    Heel veel groetjes uit het tropische zuiden.
    Joyce Egbert en Pien!

• 23 December 2010 - 15:40

Petra:

Hey bijna Chinezen,

Ja dat rochelen hoort er gewoon bij. Dus als je cultuur aan het opsnuiven bent dan moet je gewoon lekker mee roggelen ;-) Maar de verhalen van afgelopen klinkt weer avontuurlijk. Het avontuur van Irene en mij is nog niet helemaal voorbij. Wij zijn misschien wel thuis maar onze koffers nog niet. Vandaag wel op Schiphol geweest omdat 2 reisgenootjes hun koffer hadden gevonden. Alleen onze koffers liggen of in de kelder van Schiphol of nog in Parijs. Dus we wachten nog maar even af. Het is wel balen van ik begin af kick verschijnselen van de Rum te krijgen. En mijn flessen rum zit in de tas.

Wij horen wel hoe je kerstfeest viert in China. Alvast Fijne Kerstdagen en kijk al uit naar de volgende verhalen.

Groetjes Petra

• 23 December 2010 - 17:54

Pat, Maris En Jimmy:

Hoi luitjes,

Hebben weer enorm zitten genieten van jullie reisverslag.
    Dat roggelen herken ik wel, voor het werk had ik op de beurs in Frankfurt veel contact met Chinezen. Nou ik werd er ook niet echt heel vrolijk van. Ze boeren ook gewoon zonder gene aan tafel. Wist niet wat me overkwam de eerste keer haha.
    Ireen, je ging lekker los tussen de Chinezen. Geweldig om te zien.
    Hier alles goed in het witte Nederland.
    Maris heeft per 1 maart een nieuwe job! Joepie helemaal blij.

Nou geniet ze volop en we kijken uit naar jullie verslag over Tibet.

Kus van ons

• 23 December 2010 - 22:51

Pap En Mam:

Verbaasd zien wij jullie verslag. Had niet verwacht al zo snel weer iets te lezen. Beetje balendag dus. Gister waren jullie zo enthousiast over de komende wandeltocht. Maar jullie zijn erg creatief geworden met het invullen en aanpassen van de dagen, dat er wel weer iets anders op jullie pad komt. Anders dan bedoeld maar toch lekker genoten. Leuke foto's en video hoor en Irene volgende keer willen we Arjan zien dansen. Nou jongens veel plezier op de Christmas Party en hopelijk gaat de tocht naar Emei de Heilige berg wel door. Dikke kus van ons 4-tjes

• 23 December 2010 - 23:32

Joeps:

Mooie video, erg gelachen, zien we Arjan ook nog een keer dansen?
    Veel plezier op de christmas party, en van harte een gelukkig kerstfeest. Als het nieuwe jaar voor jullie net zo leuk en fijn wordt als de laatste maanden van dit jaar, geloof ik dat ik ook een beetje jaloers zou kunnen worden.
    Lieve schatten, veel plezier en tot gauw weer via de mail, groet van Jan, kus van Joeps

• 25 December 2010 - 10:55

Michel En Eva:

Hoi hoi,

Allereerst merry christmas :)
    Ik zien dat we Irene kunnen opgeven voor So you think youcan dance.
    Ga gelijk het filmpje opsturen.

Zo te horen genieten jullie nog steeds en hebben jullie ook nog eens een leuk feestje voor de boeg.
    Wij zijn hier druk bezig voor de toetjes voor kerst. En ik ben druk bezig te kijken voor een nieuwe auto. Mag als ik mn tentames haal een grotere klasse auto gaan rijden :)))).
    Veel plezier nog. En hoop jullie nog een keer te spreken via Skype

Heel veel liefs en een dikke kus
    van ons

• 25 December 2010 - 12:31

Ton (Storks HB4):

Hallo Arjan en Irene.
    Ontzettend leuk om jullie belevenissen zo mee te maken. En wat een leuke foto´s ! Dit is de trip van jullie leven. Blijf lekker genieten en vast goede Kerstdagen en een gezond en avongtuurlijk 2011 toegewenst !

• 27 December 2010 - 10:49

Mirel:

Heerlijk jullie weer zo te zien genieten!
    Wat super grappig om Ireen met de dansende Chinezen in het filmpje te zien. Feesten kunnen ze daar ook zo te zien! xxx

• 30 December 2010 - 14:55

HB4-Maurice:

Hé Arjan & Irene,

Het is weer geweldig om jullie verhalen/beschrijvingen te lezen. Het is echt een avontuur, te gek gewoon.....

Wij/HB-4 gaan as zondag de zaal in voor onze 'winter' training! We gaan weer ballen.........

Ik wil jullie een goede jaarwisseling wensen en een goed, gezond en sportief 2011 wensen.

Groet,
    HB4-Maurice

• 31 December 2010 - 11:22

Henny Houtman:

Hallo Irene en Arjan,
    Wat super dat jullie door China reizen. Wij hebben de verslagen gelelezen en zijn stik jalours!!
    Op veel plekken zijn wij zelf ook geweest en het is een soort feest van herkenning. Beijing met het Zomerpaleis en vooral de Verboden stad. De Muur niet te vergeten.
    Een van de mooiste plekken die we ook gezien hebben, waren de prachtige rijsvtelden in Dazhai. Daar heb ik heel wat foto's gemaakt.
    Leuk dat jullie ook hebben gefietst in het Karsgebergte. Goede keus gemaakt hoor. En nu nog naaar Tibet. Dat staat bij ons hoog op het verlanglijstje.
    Hoop dat alles voorspoedig verloopt en je alle benodigde kaartjes ,papieren zult kunnen kopen. dat valt in China niet mee.
    Geniet ervan en we zullen jullie reis blijven volgen.

John en Henny Houtman

• 01 Januari 2011 - 18:23

Tuur En Tries:

He globetrotters,

Een heel gelukkig, liefdevol en gezond 2011!!! Wat zijn jullie een bijzondere reis aan het maken zeg....erg stoer. En het wordt alleen maar beter en warmer ;). Wij blijven jullie volgen.

Geniet van jullie omgeving en van elkaar!

Veel liefs van Arthur en Patricia

• 02 Januari 2011 - 16:37

Koos B:

Fijne vrienden, de aller-aller-allerbeste, nee; alllllllerrrrrrrrrrrrrrbeste wensen!

• 04 Januari 2011 - 09:40

Marijke:

Dat het maar een mooi en liefdevol jaar mag worden met, voorlopig, nog meer geweldige reisverhalen!xxx

• 08 Januari 2011 - 14:43

Rianne:

Ik heb jullie gevonden!!
    Ja jullie komen al bijna terug ik weet het.
    GELUKKIG NIEUWJAARRRR!!
    Net alle verhalen terug gelezen van jullie (dat is dan weer een voordeel van wat later er bij komen)
    Heeel veel plezier nog, maar dat lukt wel zo te lezen, en ik blijf jullie in de gaten houden! XX