Tibet - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Arjan en Irene - WaarBenJij.nu Tibet - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Arjan en Irene - WaarBenJij.nu

Tibet

Door: arjanenirene

Blijf op de hoogte en volg Arjan en Irene

14 Januari 2011 | Nederland, Amsterdam

Lieve allemaal,

Tibet was SUPER!!!! Eén grote belevenis op het dak van de wereld.
De hoogstgelegen treinrails van de wereld bracht ons van Chengdu naar Lhasa.
Hierbij bereikte we al een hoogte van 4900m. In de cabines werd extra zuurstof gepompt en we kregen allemaal een zuurstof masker voor de nachten, spannend!!! Gelukkig hebben we er geen gebruik van hoeven maken. Het enige waar wij aan merkte dat we de hoogte in gingen was aan de darmen, die behoorlijk begonnen te werken…. en soms wat druk op je oren, maar verder niks aan het handje.
We reden door een super mooi landschap wat ons erg aan Mongolië deed denken. We hadden hele hoge bergen verwacht, maar die bleven weg. Nou ja, we zaten zelf natuurlijk al op grote hoogte, dus ja, dan zie je alleen nog het topje van de berg.

Eenmaal in Lhasa (3600m) hadden we 5 dagen om te acclimatiseren. De eerste 2 dagen hebben we rustig door Lhasa gewandeld want als je je iets te druk maakte was je meteen buiten adem.
Een VERPLICHT onderdeel van het acclimatiseren was chocola en banaan eten!!! Dit is nooit vervelend dus daar hebben we ons prima aan gehouden ;-)
Omdat we de eerste 2 dagen nog geen guide hadden en je in Tibet nergens in mag zonder gids hebben we ons deze dagen vermaakt met het bekijken van de bevolking. Wat een prachtige mensen wonen hier! Door jong en oud worden er met de klok mee rondjes om de tempels gelopen met een rozenkrans of een gebedsmolentje in de hand. Alles staat in het teken van het Boedisme.
Jammer dat China zo nadrukkelijk aanwezig is in de vorm van een grote hoeveelheid soldaten op straat en overal hangt verplicht de Chinese vlag. De Tibetaan is niet meer vrij om te gaan en staan waar hij wil en Tibet wordt zwaar onderdrukt. Je merkt dit vooral in Lhasa
Voor diegene die het échte Tibet nog willen beleven, schiet op, want de Dalai Lama is al 76 jaar oud en het is maar de vraag wat er met Tibet gebeurd na zijn dood.

Vanaf de 3e dag was de groep compleet, guide, chauffeurs en de rest van de reisgenoten. De tour kon nu echt beginnen. De eerste dagen veel tempels bezocht en het wereld beroemde Potala Palace. Erg mooi en vooral groot, maar ook erg leeg en sober. De Dalai Lama is natuurlijk gevlucht naar India en sindsdien staat het Paleis leeg. Ook hier zag je veel biddende Tibetanen.
Gelukkig was het ook in Tibet laagseizoen, wat ons het gevoel gaf Tibet voor zover mogelijk nog goed te beleven.

3 januari vertrokken we vanuit Lhasa richting Nepal.
Deze bijzonder mooie rit bracht ons over bergpassen van 4500 meter en langs turquoise meren. Op de hoogste punten van de berg hingen telkens weer vele gebedsvlaggen en witte gelukssjaals.
De 2 opvolgende dagen, nog veel meer Tibetaanse vergezichten en hoge bergpassen. Het hoogste punt dat we bereikte was 5300 meter.
Iedere dag lunchten we in kleurrijke Tibetaanse dorpjes met een zeer vriendelijke bevolking.
Op 5 januari was het zover…..we bereikte de Mount Everest!! Dit was voor velen toch wel de slagroom op de taart ;-) We reden al dagen door het Himalaja gebergte, maar om dan toch ECHT aan te komen bij de reus der reuzen……WAUW!!!
Het mooiste van dit alles was dat onze slaapplek op loopafstand van deze kolos was waardoor wij een prachtige zonsondergang zagen met als middelpunt daarvan een met sneeuw bedekte M.E.
Er was echter ook een nadeel aan ons verblijf en dat was dat er totaal geen methode was om de ruimte waar we sliepen iets te verwarmen. Dit betekende in deze tijd van het jaar dat het -12 C was in onze kamer, dus de nacht was vrij onrustig. Bovendien sliepen we op bijna 5000 meter hoogte wat met zich meebracht dat alles in onze lichamen toch iets anders aanvoelde.
De volgende dag vertrokken we richting de grens Tibet/Nepal. We daalden deze dag van een hoogte van 5000 meter naar 2600 meter en dat was te zien en te voelen. De besneeuwde bergtoppen verdwenen en hoe lager we kwamen hoe groener het werd.
Op dit moment werd het des te duidelijker hoe hoog het Himalaja gebergte wel degelijk is en op wat voor hoogte wij ons de afgelopen week hadden bevonden!

Na ons laatste nachtje in Tibet ,en na afscheid te hebben genomen van onze gids en chauffeurs, begaven we ons naar de grens om grondig gecheckt te worden door de Chinese douane waarna we zonder enige Nepalese controle over de “Friendship Bridge” Nepal binnen liepen.

Op dit moment verblijven we in Nepal waarover we jullie binnenkort al onze belevenissen zullen vertellen.
We zijn heel blij dat we Tibet hebben meegenomen in deze reis, dit hadden we niet willen missen!!!

Tot zover voor nu en tot binnenkort met al onze belevenissen van Nepal!
Oja, het is hier nu 25 C ;-)

Dikke kus van ons

• 14 Januari 2011 - 13:00

Michel En Eva:

WOW! Wat kan ik zeggen super om te lezen!
    En wat is het lekker warm bij jullie.....
    Hier stormt het en veel nattigheid.
    Hebben jullie geen foto's bij het laatste reisverslag?

Groetjes,
    XXXXXXX
    Michel en Eva

• 14 Januari 2011 - 13:21

Joeps:

Heerlijk weer iets van jullie te horen. En het wordt natuurlijk een beetje vervelend om te melden dat we zo genieten van jullie reisverslagen! Maar dat doen we heel erg, dus ga er vooral mee door. Fijn om te weten dat jullie nu in Nepal zitten, de laatste week waren er een aantal mensen die vroegen waar jullie uithingen, Tibet of al in Nepal, kon ik alleen maar melden. Nepal dus, en de grootste hoogte nu achter je gelaten waarschijnlijk. Ik weet dat jullie de 29e in de Filippijnen aankomen, dus je hebt nog even de tijd om van Nepal te genieten, en genieten doen jullie gezien de reisverslagen zeker.
    Hier alles goed en grijs en regenachtig, geef mij maar wit, of nog beter ijs! Maar we klagen niet, dit hoort ook bij de Nederlandse winters, jammer alleen dat we nog niet veel van het langer worden van de dagen merken, 's morgens om half negen is het nog niet echt licht, maar we houden goede hoop op betere tijden.
    Ik loop al een paar dagen met het vervelende gevoel dat jullie er ook al niet zijn zondag, zal wel nooit wennen en op de dag zelf heb ik gelukkig geen last meer van, mag ook wel als je al een paar dagen hebt lopen narren. Volgend jaar beter, hou ik me maar voor. Lieverds, geniet, en NOOIT met mate!!!!!, dikke kus, Joeps.

• 14 Januari 2011 - 13:42

Hans En Mo:

Hallo vriendjes,
    Mooie verhalen weer hoor, jaloers? Wel nee!! Grrrrr. Tip voor in Nepal. Als je Kathmandu bent ga naar KEEP (staat aangegeven in de planet), daar kun je allerlei reisverslagen lezen over tracks die je kunt lopen in Nepal. Als je in het Langtang boek kijkt staat ons reisverslag er ook in. Het mooie is dat het geen commerciële organisatie is dus ze proberen je niet van alles aan te smeren.
    Plezier en geniet!
    x Hans en Mo

• 14 Januari 2011 - 18:10

Suzanne:

Hey! Wat leuk om jullie weer te lezen!! Tibet lijkt me fantastisch als ik het zo lees. Zeker de moeite waard om een keertje mee te maken! Enneh... 25 graden!!? Potverdrrrie zitten wij hier in dit koude kikkerlandje!!! Dikke kussss

• 15 Januari 2011 - 10:16

Irene:

WOW wat hebben jullie het super. Hier is het erg nat en koud. Verder gaat alles goed. Kan niet wachten op jullie verhaal van Nepal. Tot gauw en een hele dikke kus

• 15 Januari 2011 - 12:26

Petra:

Gelukkig weer een berichtje van jullie.
    Leuk verhaal weer gaaf dat jullie de Mount Everst hebben gezien. Ik heb toen vanuit Nepal een vliegreisje gemaakt en heb toen de bergtoppen allemaal gezien. Is misschien een tip als je in Katmandu bent. Ga ook naar Pashupatinath Hundu Tempel. Een mooie tempel en daar lopen echt hele vreemde figuren. Nog een tip eet geen Kipsate in Katmandu ik ben daar zo ziek van geweest. Geniet van het mooie Nepal en ik kijk al uit naar jullie volgende verslag.

Groetjes Petra

• 15 Januari 2011 - 12:53

Alexander:

Heel stoer allemaal. Het klinkt al heel mooi om zo te lezen. Ik kan me nauwelijks indenken hoe het is omdat daar zo allemaal te zien en te beleven. Veel plezier in nepal.

• 16 Januari 2011 - 10:45

Anouk:

Wat een te gek verslag weer zeg! Echt heel erg leuk om te lezen! Ik heb het net aan Cas voorgelezen en we hebben met z`n drietjes wat foto`s teruggekeken, met de muziek van Aram op de achtergrond. Gaf wel een beetje melancholisch gevoel hoor! Maar ja, ik mis mijn broertjes en schoonzus ook best wel hoor! Gelukkig nog wel een zus en zwager in Nl, die waren gisteren even hier om te borrelen. Heel gezellig! En natuurlijk moeders (gefeli met haar trouwens) in Nl, nu nog wel, dat zal ook niet meer heel lang duren denk ik. Maar voordat die voor lange tijd weg is zijn jullie wel weer (even :-) ) terug. Wat een raar gezin eigenlijk......
    Afgelopen do ben ik samen met Bart van jullie bon naar de sauna geweest. Was echt heel erg lekker! Nogmaals bedankt. Verder is het natuurlijk gewoon druk, zoals gewoonlijk. We gaan met de praktijk deze maand beginnen met het maken van echo`s, als eerste praktijk in DH. Leuk hoor!
    Hier thuis gaat t goed. Kinderen zijn sinds 1 jan de hele week hier en dat bevalt goed. Het is nog een beetje wennen aan het nieuwe ritme, maar wel fijn.
    Er staan 2 wintersportvakanties gepland; Levico met Bart en de kinderen en Frankrijk met de meiden. Onwijs veel zin in! Natuurlijk lang niet zo specta als jullie reis, maar ja, verschil moet er zijn.
    Ik ga nu even met de kinderen 2 taarten versieren die we hebben gemaakt voor mamma`s verjaardag en Aram is op skype begreep ik van Anne, dus effe inloggen.
    Heel veel plezier in Nepal en ik kijk weer uit naar jullie prachtige verhalen!

Dikke kus van mij en Gwen

• 16 Januari 2011 - 11:23

Cas:

lieve arjan en irene heben jullie leuke avonturen?.
    vonden jullie het niet eng op die stijle trap?.
    weet je wat ik ga doen vandaag ? we gaan naar ooma,s verjaardag.
    groetjes van cas.

• 17 Januari 2011 - 15:11

Simone (Animal RS):

Wauw echt te gek om dit te lezen! Tibet lijkt mij fantastisch!

Hebben jullie foto's? Ik ben zo benieuwd!

Hier is alles goed. De kleine is er nog steeds niet en ben al over de 40 weken!

Tot gauw!

Simone