Namaste - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Arjan en Irene - WaarBenJij.nu Namaste - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Arjan en Irene - WaarBenJij.nu

Namaste

Door: arjanenirene

Blijf op de hoogte en volg Arjan en Irene

18 Januari 2011 | Nepal, Pokhara

Alweer anderhalve week geleden wandelden we over de Friendship Bridge Nepal binnen. De ene berg was Tibet en de andere berg was Nepal. De brug over de rivier verbond de 2 landen met elkaar.
Na het regelen van het visum in Nepal zijn we een jeep ingestapt en die bracht ons in 5 uur naar Kathmandu. Tijdens deze tocht waande we ons al in het Nepalese leven. Al leek het ook wel al heel veel op India. Via smalle bergwegen reden we door dorpjes die uit 1 weg en 5 huisjes bestonden en waar de kippen, geiten, koeien, honden allemaal vrij over de weg liepen. Kwamen we een tegenligger tegen, dan wordt ook hier luidt getoeterd en vervolgens gewoon doorgereden. Af en toe kon je beter maar even je ogen dichtdoen……en gelukkig reed onze jeep aan de berg kant zodat, mocht het fout gaan, wij in elk geval niet in het ravijn zouden storten!

Om 14.00 uur “veilig”aangekomen in Kathmandu, waar we eindelijk weer een Couchsurf adres hadden gevonden. Dit keer bij een familie die 17 weeskindjes opvangt en ook nog 2 eigen kindjes heeft. Dit was weer een heel bijzondere ervaring. Al onze plannen voor Nepal werden gelijk overhoop gegooid.
We wilde 2 nachtjes in Kathmandu blijven en daarna gelijk naar Annapurna……., maar ja, toen liepen we tegen al deze schatjes aan die natuurlijk graag met ons wilde spelen. De eerste 2 dagen hebben we ons dan ook prima vermaakt in het weeshuis. Veel gespeeld met de ballonnen de we zelf hadden meegenomen. Dit was een groot succes! En verder hebben we gebadmintond met de oudere kinderen, touwtje gesprongen en gevoetbald. We werden zelf weer helemaal kind, heerlijk en de weesjes genoten net als wij op en top! Ook mochten we helpen met het eten uitdelen wat hier helemaal georganiseerd verloopt. 3 x Per dag krijgen ze een maaltijd van rijst, daal (een soort curry-jus) en groenten. Als de kinderen meer eten willen mogen ze hun hand opsteken waarbij 1 vinger staat voor rijst, 2 vingers voor daal en 3 vingers voor water. De 2e dag zijn wij voor ze gaan koken. We wilde eerst stamppot maken, maar helaas hebben ze hier in Nepal niet alle groenten die wij hebben, dus hebben we gekozen voor pasta. Veel champignons en lokale groente erin, rode saus en als toetje hebben we voor iedereen een pannenkoek gebakken met een banaan erop, beetje gesmolten chocola en wat extra fruit aan de zijkant.
Je had ze moeten zien genieten!!

Maar goed, onze plannen voor Annapurna vielen dus een beetje in duigen. Te weinig tijd, omdat we ook Kathmandu zelf wilde zien. Verder bleken door de sneeuwval ook meerdere passen gesloten. Plannen omgegooid en dus nog wat langer in Kathmandu gebleven om het mooie Durban Square te bekijken, de traditionele lijkverbrandingen in Pashupatinath te zien en we zijn een dagje naar Bhaktapur geweest een klein kunstenaarsdorpje waar veel pottenbakkers, houtsnijders en schilders wonen.

Omdat we nu nog ongeveer 8 dagen hebben, hebben we besloten om naar Pokhara en Chitwan NP te gaan. Een natuurpark waar de tijger en 1 hoornige neushoorn leven en waar je mooie wandelingen door de jungle kunt maken. En hier zitten we nu! Het is hier heerlijk, zo’n 25 graden en veel rustiger dan in de stad. Gister hebben we een dagje gefietst door de dorpjes, waar we door iedereen werden toegezwaaid en vandaag vertrekken we met de jeep de jungle in en gaan we 2 dagen wandelen.

Dit was het dan weer voor zover. Zo meteen gaan we nog even kijken bij het badderen met de olifanten en misschien gaan we zelf dan wel mee badderen. Zou wel fantastisch zijn!!!
Tot snel maar weer en een dikke kus voor jullie allemaal.

P.S. voordat we van de week vliegen richting Kuala Lumpur zullen we ons nog 1 dag inzetten bij de kindjes in Kathmandu. Ons plan is om die dag zoveel mogelijk speelgoed en vers fruit mee te nemen om ze nog een dag goed te verwennen. Voor wie het leuk vind willen we vragen een HEEL KLEIN bedrag te storten op onze rekening voor deze schatjes.
Wij zullen het binnengekomen bedrag verdubbelen dus graag echt alleen kleine bijdragen ;-)
Er zit wel 1 nadeeltje aan en dat is dat wij de 20e al terug zijn in Kathmandu dus het is kort dag!!!
Bedankt alvast van ons en de kids.

Rekening nummer is 5294989 t.n.v. A.Spruit en I.M. de Wit

Heel veel liefs van ons

• 18 Januari 2011 - 13:20

Hans En Mo:

Mooi initiatief, we gaan gelijk storten!
    x
    Hans en Mo

• 18 Januari 2011 - 19:49

Anouk:

Wat een goed gebaar, ik doe mee!
    Zo zag ik tijdens mijn spreekuur van 10.00 -20.00 (wat een contrast met heerlijk op reis zijn!) jullie mailtje binnenkomen en heb net jullie mooie verslag gelezen en foto`s bekeken. Wat een super belevenis weer en leuke foto`s! Als ik t goed zie heb jij al een aardig jasje uit gedaan broer! Kunnen jullie ook een paar foto`s sturen waar jullie zelf goed in beeld zijn?
    Ik kijk uit naar jullie volgende verhaal. Als jullie tijd hebben, kunnen jullie Cas dan een klein stukje terugmailen. Hij vraagt steeds of jullie al iets hebben laten horen op zijn berichtje van de 16e....

XX

• 18 Januari 2011 - 20:15

Monica:

Wow jongens, wat een gaaf verhaal over Nepal! En supermooie foto's! Zijn jullie ook verliefd geworden op het land en de meest vriendelijke mensen ter wereld? Het blijft ongelooflijk dat ze zo puur zijn en blij met het weinige wat ze hebben he! Superlief ook die kindjes, wat goed dat jullie daar een paar dagen geholpen hebben! Geniet er nog even van daar voordat jullie de civilised world van Maleisie binnentreden (gaan jullie ook naar Borneo?) en koop maar wat mooie cadeautjes namens ons,

dikke kus!
    Mo

• 18 Januari 2011 - 21:23

Bas:

Weer een geweldig stuk om te lezen en ook de foto's zijn weer super! Vooral leuk om het dagelijkse leven te zien en niet de toeristische plekken. Ook namens ons kan je een paar leuke cadeautjes kopen. Geniet lekker verder en we kijken weer uit naar jullie volgende belevenissen.

xx
    Bas, Suzan, Selina en Esmeralda

• 19 Januari 2011 - 07:02

Irene:

Wat super allemaal. Als ik dit lees denk alleen maar was ik er maar ook bij. Geen zin meer om te werken. Ik ga zeker iets overmaken. En koop zeker wat leuke speelgoed. Nog heel veel plezier. tot gauw

Dikke kus

• 19 Januari 2011 - 09:27

Pap En Mam:

Hoi lieverds,

Fantastisch jullie verhalen over Tibet en Nepal en wat een mooie foto's. Ik vond de oproep van jullie voor die weeskinderen zo lief, dat ik gisteravond impulsief een mailtje naar familie. vrienden en kennissen heb gezonden. Ik heb ze daarin jullie verhaal verteld en naar jullie site verwezen. Ben zo brutaal geweest om ook mijn gironummer door te geven met de vraag, "een klein bedrag" te storten zodat ik dan alles in één keer naar jullie kan storten. Om jullie nu een beetje te ontlasten, want dit hadden jullie natuurlijk niet verwacht, zullen wij het bedrag dat we hebben ontvangen voor jullie verdubbelen. Dus gaan jullie die kinderen maar lekker verwennen. Heelveel succes.

dikke kus van ons

• 19 Januari 2011 - 12:33

Suzanne:

Wow!!! Zit hier even helemaal te genieten van alle mooie foto's!! Die van Tibet.... daar wordt ik even stil van.... wow!!! En dan die weeskindjes..., wat een lieve koppies allemaal! Hoop dat jullie mooie dingen hebben kunnen kopen. Ben bang als ik dit allemaal zo lees dat het bedrag uiteindelijk niet erg klein is geworden hahaha!! Dikke kus

• 19 Januari 2011 - 19:23

wordt de stem van het water
    met zijn eeuwige rampen
    gevreesd en gehoord.

Hoi Arjan en Irene,

Herinneren jullie je Nederland straks nog wel?

Jullie mails waren sinds half december even "blijven hangen" bij mij, ben nu weer bijgelezen. Mijn hemel, wat reizen jullie snel, kon jullie even niet meer bijhouden! Irene, prachtige foto's! Het wordt al vaak genoemd in de reacties maar het is echt zo. Mooi om te lezen dat het reisplezier bij jullie vooral voortkomt uit ontmoetingen met bijzondere mensen.

Heel veel plezier, en nog veel meer mooie ontmoetingen toegewenst.

Hartelijke groeten,

wordt de stem van het water
    met zijn eeuwige rampen
    gevreesd en gehoord.

Hoi Arjan en Irene,

Herinneren jullie je Nederland straks nog wel?

Heel veel plezier, en nog veel meer mooie ontmoetingen toegewenst.

Hartelijke groeten,

Saskia

• 20 Januari 2011 - 20:45

Joeps:

Hoi jongens, wat een ontzettend lief idee en wat hadden wij daar graag aan meegedaan! Helaas las ik jullie mail pas de 20e 's avonds, dan zijn jullie al naar MaleisieIk hoop dat we nog een keer in een herkansing mee kunnen doen, misschien als jullie bij oom Koos zijn, daar moet nog een kippenactie van de grond komen tijdens het fiesta.Ik meil jullie daar volgende week wel over.
    Voor nu: heel veel plezier en geniet nooit met mate!
    Dikke kus, ook van Jan, Joeps