Zwemmen met de Whaleshark - Reisverslag uit Donsol, Filipijnen van Arjan en Irene - WaarBenJij.nu Zwemmen met de Whaleshark - Reisverslag uit Donsol, Filipijnen van Arjan en Irene - WaarBenJij.nu

Zwemmen met de Whaleshark

Door: arjanenirene

Blijf op de hoogte en volg Arjan en Irene

14 Februari 2011 | Filipijnen, Donsol

Hoi allemaal,

WAUW wat een dag, of beter gezegd: WAUW wat een dagen!!!!

Zoals we al beschreven hadden, gingen we naar Donsol om te zwemmen met de Whaleshark en we hebben het overleefd….. Even een korte beschrijving van deze schitterende haai. De Whaleshark kan groeien tot ruim 12 meter, hij eet een bepaald soort plankton welke te vinden is bij de uitmonding van een rivier in de zee. Bij Donsel komen 3 rivieren uit in de zee en vandaar dat dit een ideale plek voor hem is om te verblijven. In de film kunnen jullie zien (of hebben jullie misschien al gezien) hoe mooi hij is.

Het eerste wonder van de dag gebeurde al om half 7 s‘morgens. Arjan stond onder de douche voordat ik überhaupt uit bed was. Dit zegt eigenlijk al genoeg over onze zin in deze dag, maar ook het feit dat we stipt op tijd aankwamen op onze “afspraak” met de Whaleshark bewijst dat we dit absoluut niet wilde missen. Tijdens het inschrijven werden we aangesproken door een Duitse jongen die vroeg of we met hem mee op de boot wilden, dan was de groep van 6 compleet en konden we gelijk vertrekken.
Na een kort introductie filmpje zaten we om 8 uur al op zee. Van onze Duitse vrienden, die elkaar de vorige dag op de boot ontmoet hadden, hoorde we dat zij de dag ervoor pech hadden en helemaal niets hadden gezien. Dit gaf ons iets minder hoop, maar ja, het zegt helemaal niks en vandaag waren we al vroeg op het water dus wie weet.
Na ongeveer een uur rond gevaren te hebben en de reisverhalen te hebben gehoord werd het tijd voor actie. Er was een haai gespot en iedereen moest zich gaan voor bereiden op de sprong in het diepe…..
Dat wil zeggen, duikbril op, snorkel in je mond, op de rand van de boot gaan zitten en wachten op het sein van onze guide dat je het water in mag…..
Nog amper bijgekomen van de sprong van de boot, het water dat je daarbij binnen krijgt en het alles weer recht op je gezicht zetten moesten we gelijk gaan zwemmen…….…..en dan ineens……..WAUW op nog geen anderhalve meter afstand drijft er ineens een haai van zo’n 8 meter lang onder je,WAUW!!!

Eenmaal terug op de boot blijft de adrenaline door je lijf gaan. Wat een super gave ervaring. Niemand kon meer stoppen met praten terwijl we ook allemaal buiten adem waren van onze eerste ontmoeting met deze onwijze joekel.
Nog geen 10 minuten later hoorde we “Get Ready!” En daar gingen we weer, jump into the water en zwemmen maar…..nummer 2 kwam rustig aanzwemmen en liet zich goed bekijken door ons. Arjan zwom voorop en ik zwom bij zijn staart.
En zo ging het nog een paar keer. In totaal hebben we 7 Whalesharks gezien. En hoe!! De laatste was het langst. Door onze ondertussen soepele sprong, zwem en zoek actie waren we snel bij de haai en konden we zo’n 3 minuten met hem mee zwemmen. Wat een mooi beest, allemaal witte spikkels heeft hij en bij hem zwemmen er allemaal kleine visjes.
Onze dag kon niet meer kapot, wat ongelooflijk gaaf was dit! Zo gaaf, dat we nog een keer wilde en gelijk besloten om met dezelfde groep de volgende dag weer te gaan.

Ook vandaag zaten we weer om 8 uur op zee. Met dezelfde super goede guide genaamd Robin. Het eerste uurtje weer niet veel gezien, maar na eenmaal de eerste duik gemaakt te hebben en de haai weer in zijn volledige ambiance te hebben gezien, zaten we er weer helemaal in. Bij de 3de sprong was de haai alweer vrij snel naar beneden gedoken waardoor niemand van ons hem had gezien en we lagen dus in het water te wachten op de boot. Helaas…….maar ineens (we waren wel alert) komt er een haai vanuit het diepe op ons afzwemmen. Récht op ons af! Ik had het even niet meer en wilde weg zwemmen, ik schok me dood. Gelukkig kent Arjan geen angsten en trok me terug en net voor ons maakt hij een draai en zien we zijn mooie witte buik voorbij komen, we konden zelfs nog een stukje met hem mee zwemmen en daarna ging hij weer naar beneden. We zagen dus met zijn allen de hele haai aan ons voorbij komen op nog, werkelijk waar, geen meter afstand! Zelfs Robin de guide had dit nog nooit mee gemaakt. SUPER!!!
Nou, dan denk je toch wel het mooiste van het mooiste gezien te hebben. De 2 duiken daarna waren dan ook wel bijzonder en gaaf, maar niet zo spectaculairder als die draai. Het is wel zo dat alleen al het mee zwemmen boven en naast de haai echt onbeschrijflijk gaaf is. Je voelt je dan zo klein en ook zo één met de natuur. En dat beest is zóóó groot.
Ondertussen zat onze tijd op de boot er alweer bijna op toen er toch nog een Whaleshark gespot werd. Snel met de boot er naar toe en de “Get Ready” was ook al weer uitgesproken. Daar zaten we dan voor de laatste keer met zijn allen op de rand van de boot te wachten op het sein van springen. En daar gingen we weer….. op naar de volgende. Al snel kwam zijn kop inzicht en dit keer lag ik helemaal voorop samen met Ar. Wat een joekel was dit weer. (zo’n 9 meter hoorde we later). Ondertussen voelde ik me helemaal veilig met deze beesten en zwom ik dus gewoon met hem mee. Zo’n 6 minuten lang zwom deze haai bij het wateroppervlak en heb ik hem dus heel goed kunnen bekijken.
Wat een schitterende tocht was dit. We zullen dit zeker nooit vergeten!!!

• 14 Februari 2011 - 16:11

Marijke:

WAUW WAUW WAUW...........
    Dit is wel heeeeel wat anders dan 'n ritje in 'jullie' autootje!
    Wat geweldig dat jullie met deze giganten (ze zijn langer dan ons huis hoog is) konden zwemmen.
    xxxMarijke

• 14 Februari 2011 - 16:22

Joeps:

JEEEEEEEEETJE!!!!!!!!!!! Wat een beesten! En jullie vonden dit LEUK? Ik geloof dat ik met een noodgang weggezwommen zou zijn.
    Kinderen, wat een avonturen beleven jullie toch, geweldig!
    Als jullie Aram morgen zien, geef hem dan een dikke, dikke kus, en geef elkaar er ook een van mij!
    Wijnbestelling komt in orde, kan nog net voor we vertrekken.
    Heel veel liefs en ik vind het geweldig iedere keer iets van jullie te 'horen'.
    Dag lieverds, liefs, ook van Jan, Joeps.

• 14 Februari 2011 - 16:39

Toke:

Wauw gaaf zeg, is weer eens iets anders dan zwemmen met een opblaas krokodil!!!
    Vindt het elke keer weer leuk om jullie reisverslaggen te lezen.
    Veel reisfun. Dikke X Toke

• 14 Februari 2011 - 17:06

Petra:

Hey Daredevils,

Kicken hoor zwemmen Whaleshark. Het was het vroege opstaan zeker waard.
    Is heel wat anders dan de vissen die we in Egypte hebben gezien ;-)

Ik zag dat Arjan een camera om zijn pols had zitten, ben benieuwd naar die foto's. Jullie verhalen zijn telkens een belevenis en roept toch een hoop jaloezie op. Ik zit maar op kantoor en jullie lekker overal op de wereld. Maar ik gun jullie alles hoor. Geniet met volop en maak ons maar jaloes.

X Petra

• 14 Februari 2011 - 18:05

Suzanne:

WOW!!! Echt super super super leuk!! Die ervaring hebben jullie tenminste ook weer binnen.., echt heel erg gaaf!!
    XXX

• 14 Februari 2011 - 18:48

Eva:

Hoi hoi,

Super stoer van jullie maar mij niet gezien hoor!
    Ik sla deze ff over.
    Have fun!
    And enjoy!

Dikke kus,
    Eva

• 15 Februari 2011 - 07:43

Hans En Mo:

COOL!!!!
    Die kunnen jullie ook weer van je lijstje schrappen.
    Pas maar op, jullie gaan er nu zo hard doorheen dadelijk staat er niets meer op....
    Ik zou zeggen ga nu voor de zeepaardjes die heb je daar ook!
    Plezier!
    X H&M

• 15 Februari 2011 - 09:25

Caroline Kepinski:

Wauw wat is dit gaaf zeg!!! Enjoy enjoy enjoy

• 15 Februari 2011 - 10:24

Irene:

Wauw wat super. Kan niet wachten wat jullie nieuwe avontuur wordt.

Dikke kus

• 15 Februari 2011 - 19:36

Jacinta:

Wat gaaf ! Ik lees met veel plezier jullie reisverslagen !

XXX Jacinta

• 15 Februari 2011 - 22:18

Mirel:

Ongelooflijk, wat heb ik toch weinig van de wereld gezien... ;-) gelukkig kan ik af en toe met jullie meekijken en genieten van al jullie belevenissen. En deze is voor jullie: You only live once, so make the most of it!!!

Lieverds, geniet!
    xxx

• 15 Februari 2011 - 23:16

Pap En Mam:

Hoi lieverds,

Tjonge jonge, wat hebben jullie weer veel meegemaakt. GEWELDIG!!!!!, word nu toch wel stinkend jaloers hoor. Als jullie nu naar huis komen en op onze loge's komen passen, maken wij jullie reis wel verder af. Alhoewel zwemmen tussen haaien? Nee niet echt, ik hou het wel bij het lezen van jullie verhalen dat is ook genieten. Het is toch heerlijk om te lezen hoe onze kinders genieten, gaan jullie zo maar lekker door. We kijken uit naar jullie volgend avontuur en genieten hier lekker van jullie lieve schatjes.
    Heel veel liefs en dikke kus van ons en natuurlijk een hele dikke knuffel van Pinxo en Sam.

• 16 Februari 2011 - 18:04

Pim En Machelle:

zo dit klinkt zo gaaf! Geniet ervan...
    gr. uit saai Den Haag

• 17 Februari 2011 - 22:29

Margreet Bellés:

Hallo Irene en Arjan,
    Ik (je oude juf van de Rosaschool) en mijn man zagen je moeder laatst in het Zuiderpark met de hond wandelen, spraken haar aan en toen kwam het hele verhaal over jullie wereldreis. Ik ben direct gaan googelen en wij vinden het geweldig om zo met jullie mee te genieten van jullie avontuurlijke reizen. Jullie hebben een prettige manier van vertellen en maken prachtige foto's.
    Geniet nog volop van de tijd die je rest en van elkaar.

• 11 Maart 2011 - 09:07

Simone:

Hoi hoi,

Ik hoop dat jullie veilig zijn, want er is een tsunami rondom Japan.

Ik denk aan jullie!

Groetjes,

Simone Animal Rescue Sofia

• 11 Maart 2011 - 23:19

Daniets:

Lang niks gehoord van jullie.... Zijn in afwachting van jullie nieuwe verhalen... Het is erg stil... Xx