Eindelijk.......we leven nog! - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Arjan en Irene - WaarBenJij.nu Eindelijk.......we leven nog! - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Arjan en Irene - WaarBenJij.nu

Eindelijk.......we leven nog!

Door: arjanenirene

Blijf op de hoogte en volg Arjan en Irene

20 Maart 2011 | Nieuw Zeeland, Dunedin

Jajajajajaja, we weten het, het is te lang geleden, sorry, sorry, sorry!!!

Ons laatste verhaal kwam vanuit de Filippijnen en ondertussen zijn we al beland in New Zealand.
Omdat we zo hadden genoeten van het zwemmen met de whaleshark, besloten we dat onze volgende uitdaging zou zijn, het spotten van de OrangOetang in zijn natuurlijke omgeving. Zodoende aangekomen in Maleisië, hadden we als eerst afgesproken met Aram. Omdat we 3 flessen drank mee hadden gesmokkeld uit de Filippijnen (waarvan 1 zelfs meegedragen vanuit Mongolië) werd de 1ste avond een latertje!!! Omdat de inzet van Aram dezelfde was als die van ons, besloten we zsm Kota Kinabalu (KK) te verruilen voor de jungle. Na een busreis van een dag bezochten we de Orang Oetang opvang in Sepilok. Hier worden de jonge wees Orang Oetangs opgevangen en grootgebracht in hun natuurlijke omgeving waarna ze weer worden uitgezet in de vrije natuur.
Na deze 1ste ontmoeting wilde we deze mooie apen helemaal in het “echt” tegen komen! Op naar ……. Waar ze in de vrije natuur leven. 3 dagen verbleven we in een bungalow huisje waar we de enige waren en dus alle aandacht kregen. De dag van aankomst gaven ze ons een nachtwandeling kado! En gaaf dat dat was…. Ar en ik helemaal ingepakt tegen de muggen en Aram in zijn korte broek gingen we opzoek naar het nachtleven. Dwars door de bushbush heen kwamen we niet alleen die duizende muggen tegen, maar gelukkig ook slapende vogeltjes, reuze mieren van zeker 1,5cm, rupsen en een grote groene zwangere schorpioen van zeker 10cm. Mooi beest!!!
De volgende dag stond ‘s morgens om half 7 de boot al klaar voor een tocht over het water. Super leuk weer! Heel veel aapjes gezien (o.a. de Langstaart Makaak en de Neusaap), maar helaas niet de Orang Oetang……die zagen we ‘s avonds tijdens de boottocht in de boom zitten. Joehoeeeee!!!! Helaas bleef het deze dagen ook bij deze “enige echte puur in de natuur” Orang Oetang, maar we hebben hem gezien. De 2e dag zijn we te voet de jungle ingegaan. Het eerste beestje dat ons bezocht was een bloedzuiger onder de oksel van Ar. Geen idee wat dit beestje bezielde want na een wandeling van 2 uur kon DAT toch niet het beste plekje zijn om je te verschuilen en rustig van je maaltijd te genieten ;-) De rest van de tocht was niet al te spectaculair want op een paar mooie vlinders, gigantische pissebedden en dito spinnen kwamen we verder geen groot wild tegen.
De volgende ochtend daarentegen was de ochtend cruise weer erg succesvol. Nog amper wakker spotte onze gids een krokodil van een meter of 5 die rustig in het ochtend zonnetje lag te tukken. Na een paar minuten besloot hij dat het tijd was om het water in te gaan en dook direct onder. Toen lagen wij daar met ons inimini bootje maar gelukkig besloot onze guide ook om verder te gaan.
Op onze laatste tocht vonden we als toetje nog 1 van de meest giftige slangen uit dat gebied.
Al met al 3 super dagen!!!!!

Hierna zijn we naar Semporna gereisd en hebben daar 2 dagen gesnorkeld in de helderblauwe zee. Schitterend koraal gezien en veel mooie vissen en ander onderwater leven. Als klap op de vuurpijl sloten we deze dagen af met een erg mooie zeeschildpad. Zie foto’s voor meer belevenis want deze dagen hadden we een digitale onderwatercamera gehuurd.

Na deze heerlijke dagen weer terug de jungle in, maar dan in Mulu National Parc.
De enige manier om deze plek te bereiken is per vliegtuig om maar aan te geven hoe diep dit gebied in het land verscholen ligt. Daar aangekomen besloten we (deels gedwongen ivm de vele boekingen) om maar direct de zwaarste beklimming van het hele gebied te doen, The Pinnacles. Dit hebben we geweten ook!
De tocht was zwaar, maar de beloning erg mooi. Ook hiervoor kunnen we jullie beter naar de foto’s doorverwijzen omdat het moeilijk te beschrijven is hoe het eruit ziet. De tocht omlaag was laaaaaang en erg zwaar, vooral voor Ar die maar ternauwernood heelhuids beneden kwam.
De hier opvolgende dagen liepen we alle drie als ouwe gebakjes. We konden nog net het ene been voor het andere krijgen maar trappen lopen………auwie!!!! En de derde dag moesten we in deze staat een grot doorkruipen ;-( Gelukkig was de ergste spierpijn verdwenen maar helaas kregen we hiervoor in de plaats blauwe plekken en schaafwonden! Leuk zo’n reisje…..
Na een fantastische ervaring in Mulu vlogen we voor de laatste gezamenlijke avond met Aram terug naar KK waarna wij de volgende ochtend vertrokken naar Kuching.
Via een korte stop van 2 dagen in Singapore vlogen we de 11e naar Auckland in New Zealand. Wat een enorme K.. stad is dat. Hier valt dan ook helemaal niets over te vertellen behalve dat ze heerlijke sushi hebben ;-)
Snel een auto kunnen regelen en de daarop volgende 4 dagen het noorden van het noorder eiland bezocht. Wat een andere wereld was dit gelukkig. Behalve dat de natuur super mooi is zijn de mensen daar ook totaal anders dan in Auckland namelijk vriendelijk en behulpzaam!
De derde dag kwamen we aan in Russell waar we ons nog net op tijd konden inschrijven voor een ochtend cruise om met dolfijnen te zwemmen!!!
Zo gezegd stonden we om 8 uur klaar om de boot op te gaan en lagen we een uur later in de Pacific Ocean tussen een groep van 8 dolfijnen!!! Hoe gaaf is dat…. zwemmen tussen dolfijnen in hun eigen omgeving!!!
In tegenstelling tot de rustig drijvende Whale Shark kwamen deze beestjes je uitdagen om met hun te spelen. Ze schoten aan alle kanten langs je heen en hoe meer geluid en bewegingen wij maakte, des te interessanter zij ons vonden. Ze kwamen ZO dichtbij dat we ze konden aanraken.

Op dit moment hebben we ons eigen campertje en zitten op het zuider eiland. Gisteren de herdenkingsdienst in Christchurch bijgewoond om stil te staan bij alle vreselijke gebeurtenissen die op dit moment plaatsvinden in de wereld. Wij persoonlijk merken er op onze reis weinig van, maar het doet ons wel beseffen hoe gelukkig wij mogen zijn met onze ervaringen en gebeurtenissen.
Zoals jullie lezen en zien gaat het met ons dus nog helemaal super en zijn we gelukkig (voor jullie dan) over 2,5 maand alweer terug!

Lieverds, wij gaan deze weken nog volop genieten van al het moois wat deze wereld te bieden heeft en van elkaar (is eigenlijk hetzelfde ;-) ). We proberen jullie iets sneller bij te schrijven, maar zelfs hier in NZ is dat niet altijd makkelijk.

Dikke kus van ons voor jullie allemaal!

• 20 Maart 2011 - 09:14

Mirel:

Wauwie, het lijkt wel National geographic bij het bekijken van de foto's. Er wordt daar nog genoeg voortgeplant zo te zien ;-) Echt weer onvergetelijk zo te zien. Nog 2,5 maand genieten! Veel plezier! xxx

• 20 Maart 2011 - 11:36

Irene:

Hee wat super. Vorige week ook al laten weten hoe super ik het voor jullie vind. Geniet en hoop je snel weer te spreken.

• 20 Maart 2011 - 19:05

Suzanne:

Super jongens!! Wat een prachtfoto's weer! En wat fijn om te horen dat jullie over 2,5 maand al weer terugkomen ;) Geniet er nog maar even lekker van!!
    Dikke kusssss

• 22 Maart 2011 - 22:02

Margreet Bellés:

Ik ben helemaal niet nieuwsgierig, maar kijk wel zeer regelmatig of er nieuwe avonturen zijn.
    Leuk dat je me even een e-mail stuurde om aan te kondigen dat ik weer kon genieten van jullie heerlijke verteltrant en schitterende foto's! Dank je wel, wij gaan even 2 weekjes naar Mallorca, t.g.v. onze 46ste huwelijksverjaardag. Veel plezier!

• 23 Maart 2011 - 18:09

Miranda Mahieu:

Wow dat ziet er super uit! En helemaal te gek natuurlijk om ook Ram een paar dagen te hebben gezien en samen te reizen
    X

• 23 Maart 2011 - 18:11

Miranda Mahieu:

Wat te gek om Ram ook te zien en samen te reizen. Geniet nog want voor je t weet....
    X